facebok czy adwords

AdWords czy Facebook?

Jako medium reklamowe Google AdWords wciąż jeszcze pozostaje popularniejszym narzędziem niż Facebook. Jednak obecnie obydwie metody dotarcia do potencjalnych klientów zapewniają porównywalne możliwości. Google AdWords dociera do 95,4%* internautów w Polsce. Facebook ma na razie nieco gorszy zasięg – 81%. Ale obydwoma kanałami dotrzeć możemy do większości aktywnych konsumentów w Polsce.  Co więc wybrać? Google AdWords czy Facebook?

Kiedy wybrać Google AdWords?

Na początek małe zastrzeżenie. Google AdWords i Facebook Ads to narzędzia o odmiennym charakterze, dlatego trudno je porównywać 1:1. W praktyce jednak klienci często zastanawiają się nad tym, do której sieci skierować swój budżet reklamowy, a więc chcąc nie chcąc, obydwa narzędzia konkurują ze sobą.

Google AdWords może być doskonałym narzędziem  przede wszystkim do reklamowania tych produktów i usług, które są przez klientów poszukiwane.

Jeśli klient potrzebuje konkretnego urządzenia, książki, czy też usługi, najprawdopodobniej właśnie w Google rozpocznie swoje poszukiwania. Jeśli więc masz do zaoferowania np. „kursy języka angielskiego we Wrocławiu” albo „tanie lustrzanki” – właśnie Google AdWords może stanowić najlepszy kanał promocji.

Gorzej, jeśli to, co oferujesz jest nietypowe, nowe, niestandardowe. Jeśli oferujesz kurs tańca w stylu tanecznym, który jeszcze nie jest znany w Polsce, internauci nie będą poszukiwali go w Google. Albo jeśli chcesz prowadzić zajęcia z robotyki dla dzieci w miejscowości, w której nikt takich zajęć dotychczas nie prowadził, korzyści z reklamy AdWords (przynajmniej w samej wyszukiwarce) również mogą być niewielkie. Jeśli wydajesz debiutancką książkę autora, który nie jest celebrytą, a więc nie ma jeszcze swojej publiczności – tu także „wujek Google” nie pomoże.

Pewnym ratunkiem może być rozszerzenie reklamy w Google o banery reklamowe, które będą się wyświetlały w witrynach należących do sieci Google AdSense. W pewnych sytuacjach możesz też uwzględnić reklamę na YouTube, jednak i tutaj dopasowanie reklamy do grupy odbiorców nie będzie zazwyczaj tak precyzyjne jak na Facebooku.

Kiedy wybrać Facebook Ads?

Dokładnie w tych samych sytuacjach, w których Google sprawdza się słabo, warto zwrócić się w stronę Facebooka. Facebook umożliwia bowiem gromadzenie publiczności, a nawet budowanie społeczności wokół ciekawych idei, usług, czy też nowych produktów.

Reklama na Facebooku ułatwia dotarcie do klientów z innowacyjnymi, mało popularnymi produktami i usługami. Grupa docelowa jest dobierana m.in. na podstawie tego, na jakie wpisy na Facebooku reagowała dotychczas. 

Jeśli chcesz prowadzić zajęcia z unikalnego stylu tanecznego – pisz na Facebooku o tańcu w ogóle, przyciągaj osoby zainteresowane zajęciami tanecznymi, a pomiędzy bardziej ogólnymi wpisami przedstaw taniec, którego chcesz uczyć. Masz na to czas. Możesz pokazywać zdjęcia, filmy, cytaty dotyczące nowego stylu, systematycznie pogłębiając zainteresowanie tematem wśród potencjalnych klientów.

Jeśli chcesz prowadzić zajęcia edukacyjne z robotyki, kto będzie Twoim potencjalnym klientem? Prawdopodobnie rodzice dzieci w określonym wieku, załóżmy od 5 do 13 lat, mieszkający w określonej miejscowości. I do takiej właśnie grupy (rodzice dzieci o określonym wieku w mieście X i okolicy) możesz ustawić reklamę na Facebooku.

A co z książką?. Wydałeś powieść, której akcja rozgrywa się w średniowieczu. Do kogo powinieneś skierować reklamę? Może do klientów księgarń? A może do osób, które piszą o książkach? Facebook umożliwia dużo więcej – możesz skierować reklamę do osób, które jednocześnie interesują się konkretnym okresem historycznym oraz lubią literaturę. To da Ci dużo większą szansę na trafienie z informacją do najbardziej zainteresowanych osób.

Tak ustaloną grupę odbiorców możesz jeszcze zawęzić, np. zaznaczając, że reklama nie powinna się wyświetlać osobom, które pomimo, że spełniają powyższe warunki, dodatkowo interesują się tematyką fantasy. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że ta „podgrupa”, choć lubi książki i interesuje się średniowieczem, bardziej ceni sobie książki nieco innego typu. Czasem wykluczając jakąś grupę, możesz uniknąć poważnych błędów.

Jednak możliwości ustawienie grupy odbiorców reklamy jest na Facebooku znacznie więcej. Reklamę możesz skierować np. do osób, które już polubiły Twój profil, a także do ich znajomych. Możesz też ustawić reklamę typu lookalike, czyli przeznaczoną dla osób podobnych do tych, które już polubiły Twój profil. Wówczas roboty Facebooka same ustalą, jakie cechy łączą Twoich obecnych fanów, po czym będą wyszukiwać w sieci osoby o podobnych cechach, prezentując im reklamę.

Co lepsze – Google AdWords czy Facebook Ads?

Oczywiście odpowiedź na tak postawione pytanie nie istnieje. W niektórych sytuacjach lepiej sprawdzi się Facebook, w innych Google. A najlepsze efekty przynosi zazwyczaj umiejętne łączenie obydwu przekazów reklamowych, pozwalających potencjalnemu klientowi na wielokrotne zetknięcie się z Twoją marką.

Jeśli jednak musisz wybierać na zasadzie „albo-albo”, weź pod uwagę wskazówki wymienione powyżej lub skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci dokonać dobrego wyboru w konkretnej sytuacji, specyficznej dla Twojej firmy. 

 

Wyniki badań Gemius/PBI za wrzesień 2017

reputacja_restauracji

Jak zarządzać reputacją restauracji lub hotelu?

Dziś dbałość o reputację restauracji czy hotelu oznacza zupełnie co innego niż jeszcze kilkanaście, a nawet kilka lat temu. Niestety, nie wszyscy, którzy zarządzają tego typu obiektami dostrzegli, że obecnie gości powinni obsługiwać już nie tylko w lokalu, ale także w internecie. I nie mam na myśli sprzedaży dań obiadowych z dowozem do domu. Po prostu, klient, który odwiedza hotel lub restaurację osobiście, nie tam zgłasza swoje uwagi i nie tam pozostawi opinię.

(więcej…)

informacje-prasowe-pr

Jak działają informacje prasowe? 5 mitów na temat PR!

Czy dziś jeszcze informacje prasowe mają sens? Jak najbardziej! Informacje prasowe stanowią jeden z najważniejszych elementów komunikacji z rynkiem i potencjalnymi odbiorcami, szczególnie w internecie. To szansa, aby dotrzeć z informacjami na temat działalności marki do dziennikarzy, redaktorów i w końcu także do ich odbiorców. Skutecznie i bez ponoszenia dużych kosztów.

(więcej…)

facebook dla firm profil

10 błędów, jakie popełniają firmy na Facebooku. Cz. II – dla zaawansowanych

Zaawansowani użytkownicy Facebooka także popełniają błędy, a wynikają one często z ich przekonania, że poznali już wszystko, co można było poznać. Warto mieć na uwadze, że Facebook zmienia się bardzo dynamicznie i przeważnie słabo informuje o nowościach. Użytkownik sam musi trzymać rękę na pulsie, jeśli chce być na bieżąco. (więcej…)

student-849822_1280

Wynająć agencję czy specjalistę od PR-u?

Czy lepiej zatrudnić specjalistę od PR-u, czy podpisać umowę z agencją public relations? Nasza odpowiedź nikogo z pewnością nie zaskoczy. Jesteśmy przekonani, że współpraca z agencją PR może być zarówno tańsza, jak i skuteczniejsza, choć – powiedzmy to sobie szczerze – ma też jedną zasadniczą wadę… (więcej…)

biznes

Usługi dla biznesu a Facebook

Czy prowadząc firmę, która świadczy usługi skierowane do biznesu (B2B), warto inwestować w obecność na Facebooku? Wielu menedżerów i przedsiębiorców uważa, że byłoby to niepoważne i przede wszystkim bezcelowe. W tym czasie inni zacierają ręce i wykorzystują nieobecność konkurentów. (więcej…)

pokemon go w biznesie

Jak wykorzystać Pokemon Go w biznesie (wpis gościnny)

Pokemony znowu, tak jak na początku lat 2000, opanowały świat. Dorośli ludzie biegający po parkach i szukający wirtualnych stworów, karambole na autostradzie spowodowane pojawieniem się rzadkiego okazu, ludzie pukający do obcych mieszkań i wchodzący do obcych ogródków tylko dlatego, że zaprowadziła ich tam gra…

(więcej…)

lokalna_firma

Facebook w firmie lokalnej – czy warto?

Czy Facebook w firmie lokalnej ma sens? Wiele osób, szczególnie tych, które z Facebooka nie korzystają, sądzi, że media społecznościowe można wykorzystać jedynie do promowania globalnych marek lub firm działających na skalę ogólnokrajową. Ale to nieprawda. Facebook w firmie lokalnej może się znakomicie sprawdzić. (więcej…)

elastyczność i strategia

Strategiczna elastyczność w biznesie

Czy Ty także czujesz presję posiadania strategii? Rozmaici eksperci wciąż przekonują nas do tworzenia strategii w najrozmaitszych obszarach działań biznesowych. Ogólna strategia firmy, strategia marketingowa, czy wreszcie strategia obecności w social media – to wszystko ma być niezbędne, jeśli firma ma działać profesjonalnie.
(więcej…)

news1

Empemedia Mix – skuteczna promocja firmy

Pewnie każdy przedsiębiorca co pewien czas zadaje sobie pytanie w stylu: jak promować małą firmę? Możliwości jest oczywiście bardzo wiele, ale niestety, środki finansowe – ograniczone. Istnieje jednak uniwersalny zestaw usług, który sprawdza się prawie w każdej sytuacji. Warto przeczytać cały artykuł. (więcej…)