Instagram w biznesie – od czego zacząć?

19 Gru
instagram-dla-firm

Instagram w biznesie – od czego zacząć?

Większość przedsiębiorców i menedżerów ma już świadomość, że warto prowadzić profil firmy na Facebooku. Ale Instagram? Po co? I z której strony go ugryźć, by przyniosło to firmie korzyści? W tym krótkim poradniku postaram się nieco przybliżyć temat.

Instagram należy obecnie do Facebooka. Największy portal społecznościowy nieźle się wykosztował, aby przejąć prawa do popularnego serwisu ze zdjęciami, ale zdecydowanie nie należy tego rozpatrywać w kategoriach dobrego gestu. Facebook miał w tym interes i to bardzo poważny.

Instagram swą ogromną popularność notuje przede wszystkim na urządzeniach mobilnych, a trzeba zauważyć, że dziś „oglądalność” internetu na komórkach zaczyna nawet przewyższać korzystanie z komputerów stacjonarnych i laptopów. Trend ten jest wyraźny i jeszcze długo będzie przybierał na sile.

Druga sprawa – zdjęcia i video. Spece od Facebooka przewidują, że już wkrótce treści graficzne całkowicie zdominują internet, a przynajmniej media społecznościowe. Czytanie wymaga dłuższego zaangażowania – oglądanie jest bardziej spontaniczne i wywołuje większe emocje. Dlatego internauci coraz mniej czytają, a coraz więcej oglądają. To drugi trend.

Facebook zrozumiał, że jeśli chce się rozwijać, musi te trendy uwzględnić. Albo uda mu się wykorzystać modę na treści w formie zdjęć i video, albo zacznie powoli wypadać z rynku.

Gdy jednak głębiej się nad tym zastanowić, jest to wskazówka dla wszystkich, którzy chcą zarabiać w internecie. Przyszłość jest w tzw. contencie graficznym. Kto tego nie zauważy na czas, prędzej czy później wypadnie z gry.

Instagram – raj dla marki

Instagram jest portalem społecznościowym w zupełnie innym znaczeniu niż Facebook. Instagram powstał z myślą o tym, by utrwalać bieżące chwile. Zgodnie z pierwotną ideą: jesteś na imprezie, robisz sobie „selfie” ze znajomymi  i natychmiast wrzucasz fotkę na Instagram, by wszyscy zobaczyli co, gdzie i z kim robisz. Albo: widzisz coś niesamowitego i natychmiast dzielisz się tym ze światem.

Rzeczywistość przerosła jednak oczekiwania autorów aplikacji. Obecnie na Instagramie znajdziemy zarówno mnóstwo zdjęć „selfie”, wykonanych tak przez „zwykłych ludzi”, jak i przez tzw. modelki-fitness (i nie są to bynajmniej wyłącznie zdjęcia twarzy). Znajdziemy też jednak mnóstwo fotografii podróżniczych, artystycznych, zdjęć architektury, czy nawet obrazów. Instagram to również cała kopalnia produktów – pięknych samochodów, modnych ubrań, drogich zegarków, czy też żywności dietetycznej (i wszelkiej innej).

To, co wyraźnie odróżnia Intagram od innych mediów, to estetyka. Co do zasady na Instagram trafiają rzeczy ładne – nie ma tam miejsca na obrazy wzbudzające obrzydzenie, pokazujące przemoc czy choroby. To w większym stopniu wyidealizowany świat, w którym lajki zbiera wszystko to, co atrakcyjne, drogie, wręcz przeestetyzowane. A takie środowisko stanowi idealne miejsce do prezentowania produktów i do wzmacniania pragnienia ich posiadania.

Ostatecznie więc Instagram stanowi wymarzone otoczenie dla działań wizerunkowych, marketingowych, reklamowych dla bardzo wielu produktów czy nawet usług. Czy nie chciałbyś, aby Twój produkt pojawił się pomiędzy zdjęciem Bentleya i luksusowego hotelu? Albo pomiędzy zdjęciem Rihanny i modelek w strojach z Victoria’s Secrets? Nie oszukujmy się – niezależnie od Twoich osobistych zapatrywań, większości marek takie towarzystwo ujmy nie przyniesie.

Co musisz mieć, by zaistnieć na Instagramie?

Aby dobrze wykorzystać możliwości, jakie daje Instagram, warto się odpowiednio przygotować. Jak? Przede wszystkim z wyprzedzeniem przygotowując zdjęcia. Ale skąd je wziąć?

Koncepcje mogą być tutaj różne. Np. my na jednym z prowadzonych przez nas kont wykorzystujemy w dużej mierze fotografie produktów nadsyłane przez klientki zadowolone z zakupu. Skąd je bierzemy? Klientki same je przesyłają, choć nasze zachęty także im w tym pomagają. A wykorzystywanie materiałów od społeczności pogłębia więzi pomiędzy klientkami a marką.

Na profilu Empemedia.pl znajdziecie natomiast zdjęcia architektury. Teoretycznie nie ma to związku z naszą działalnością. W praktyce – pokazujemy spójny styl i odwołujemy się do bliskich nam wartości, takich jak projektowanie (komunikacji), zwracanie uwagi na detale (podczas współpracy z Klientami), czy nawet na związki z Warszawą (poprzez zdjęcia z tej lokalizacji). A więc można – szczególnie w przypadku usług, odejść od dosłowności na rzecz symboliki, analogii, porównań.

Zdecydowanie najbardziej oczywistym, a zarazem bardzo dobrym pomysłem może być przygotowanie profesjonalnej sesji fotograficznej od razu z myślą o zdjęciach na Instagram. Taką sesję produktową można przeprowadzić raz na kilka miesięcy, od razu zapewniając sobie content na długi czas. Ważne tylko, aby pogodzić spójny styl poszczególnych fotografii z pewnego rodzaju różnorodnością, tak aby profil był z jednej strony charakterystyczny dla marki, a z drugiej, by nie wiało nudą.

Odradzałbym natomiast to, co robi wiele agencji marketingowych i social media prezentując swoją działalność. Pokazywanie zespołu pracowników (obojętne czy występujących na konferencjach czy jedzących pizzę) może być fajne jako urozmaicenie i sposób na przybliżenie odbiorcom ludzi stojącym za daną marką – tak, to ociepla wizerunek. Ale bazowanie wyłącznie na fotografiach tego typu raczej nie przyniesie firmie korzyści w dłuższym okresie czasu. Podobnie publikowanie inspirujących cytatów, a więc jednak – tekstów. Instagram pragnie obrazów, nie liter i warto o tym pamiętać.

Ważne, aby przemyśleć, jak ma wyglądać profil marki, a następnie trzymać się raz ustalonej strategii. Nie bezwzględnie, bo jednak warto dopuścić pewną spontaniczność, ale – powiedzmy – w 80% sytuacji.

Dobre zdjęcia to nie wszystko

Instagram zdjęciami stoi, ale wrzucanie ładnych zdjęć to za mało, by budować popularność marki. Warto pamiętać także o regularnych działaniach, które będą zwiększały popularność profilu.

Obserwuj i komentuj profile innych  – zamiast czekać, aż ktoś polubi wrzucone przez Twoją markę zdjęcie, sam wyjdź do innych użytkowników Instagrama i polub ich zdjęcia. Zasada wzajemności sprawi, że im więcej lajków dasz innym, tym więcej sam ich otrzymasz.

Utwórz hasztag związany z Twoją marką – używaj charakterystycznego słowa ze znakiem #, a więc tzw. hasztaga, by oznaczać zdjęcia swojej marki. Zachęcaj do jego stosowania także klientów i partnerów biznesowych. Dzięki temu łatwo odnajdziesz informacje nawiązujące w jakikolwiek sposób do Twojej marki.

Organizuj konkursy – konkurs na Instagramie najczęściej polega na zachęcaniu użytkowników aplikacji do publikacji zdjęć związanych z marką. Zdjęcia powinny być oznaczane konkursowym hasztagiem. Przygotuj regulamin, w którym zastrzeżesz sobie prawo do udostępniania takich zdjęć. Dla autorów najlepszych fotografii przygotuj nagrody.

Korzystaj z wielu hasztagów. Pod każdym zdjęciem możesz dodać do 30 hasztagów, czyli w tym przypadku – słów kluczowych. Wykorzystuj je, ponieważ zdecydowana większość użytkowników Instagrama przeszukuje serwis właśnie poprzez klikanie w hasztagi.  Śledź popularne hasła i stosuj je, by przyciągać jak najwięcej użytkowników.

Stwórz opis firmy z linkiem na stronie profilu. Wypełniając metryczkę dot. marki, postaraj się jednym zdaniem uchwycić samo sedno swojej oferty. Nie zapomnij o umieszczeniu linku – do strony głównej, do listy aktualnych promocji lub do formularza zapisu na newsletter.

Integruj reklamę na Facebooku i Instagramie. Obecnie uruchamiając reklamę na Facebooku, od razu możesz ustawić jej wyświetlanie również na Instagramie. W niektórych sytuacjach warto skorzystać z tej opcji.

Jeśli masz pytania związane z prowadzeniem Instagrama lub chcesz, abyśmy poprowadzili konto Twojej firmy lub marki na Instagramie, zapraszam do Kontaktu.

 

Marcin Pietraszek
CEO Empemedia