Jak prowadzić Facebook i Instagram w branży ślubnej?

26 Sty
firmy-slubne-na-facebooku

Jak prowadzić Facebook i Instagram w branży ślubnej?

Facebook i Instagram w branży ślubnej sprawdza się wyśmienicie. Jeśli więc szukasz sposobów na skuteczną promocję sukien ślubnych, butów do ślubu, dekoracji sal weselnych, organizacji ślubów i wesel, usług fotografii ślubnej lub jakichkolwiek innych ofert skierowanych do panien i panów młodych, zdecydowania warto skorzystać z możliwości jakie dają media społecznościowe.

Branża pełna emocji

Firmy działające w branży ślubno-weselnej mogą liczyć na dużo większe zainteresowanie potencjalnych klientów (a szczególnie klientek), niż marki w innych obszarach biznesu. Słowem kluczowym, stanowiącym odpowiedź na pytanie „dlaczego?”, są tutaj: emocje.

Ślub uchodzi za jedno z najważniejszych i najbardziej emocjonujących wydarzeń w życiu człowieka. Większość młodych par bardzo długo i starannie przygotowuje się do ślubu i wesela. A co za tym idzie – dokładnie analizują oferty i szczegółowo rozważają możliwe opcje, poświęcając mnóstwo czasu na zapoznanie się ze skierowanymi do nich produktami i usługami.

Niezwykle istotny jest również fakt, że Polacy są w stanie przeznaczyć na ślub i wesele naprawdę duże pieniądze. O ile w innych branżach produkty i usługi klasy premium stanowią margines sprzedaży, o tyle osoby planujące swój ślub i wesele często decydują się na najdroższe warianty produktów i usług, stawiając przede wszystkim na wysoką jakość. Cena ma w tym przypadku drugorzędne znaczenie.

Mało tego, bo jeśli młodzi znajdą coś ciekawego dla siebie, chętnie podzielą się informacjami na ten temat z innymi narzeczonymi – w szczególności dotyczy to panien młodych, które dyskutują o sukniach, makijażu ślubnym czy fryzurach na forach internetowych, czy właśnie, na Facebooku i Instagramie.

Z tego też powodu w przypadku tej grupy klientów możemy liczyć na bardzo dużą aktywność w mediach społecznościowych (np. lubienie postów powiązanych  tematyką ślubną) oraz na zaangażowanie (komentarze, wysyłanie pytań, wystawianie opinii, dyskusje na profilu firmy pomiędzy samymi klientkami).

W branży ślubnej klient przychodzi raz

Jak w każdej branży, również w tej znajdziemy specyficzne trudności związane z promocją – w przypadku ślubów i wesel problem może stanowić jednorazowość klientów. Zdecydowana większość narzeczonych skorzysta z oferty tylko raz. Zazwyczaj nie mamy szans na sprzedaż abonamentową lub wielokrotną.

Chcąc przezwyciężyć ten podstawowy kłopot, możemy pomyśleć np. o sprzedaży parasolowej – tzn. poza produktem podstawowym, zaoferować klientom i klientkom również inne produkty przydatne podczas ślubu i wesela. Jeśli sami nie jesteśmy w stanie poszerzyć oferty, możemy spróbować współpracy z odpowiednią firmą. Np. wynajmując salę weselną, możemy zaproponować cały pakiet usług, włącznie z dekoracją sali, wodzirejem, zespołem muzycznym czy fotografem ślubnym.

Szansy na większą sprzedaż warto upatrywać także w poleceniach. Młodzi, jeśli są zadowoleni, np. z fotografa ślubnego, prawdopodobnie polecą go również innym parom. Podobnie z salą weselną, butami, kwiatami, kosmetyczką… Dzięki temu zdarza się, że jedna zadowolona para ściąga za sobą całą lawinę kolejnych klientów.

Firma ślubna na Facebooku

Stawiając pierwsze kroki na Facebooku, firma z branży ślubnej powinna przede wszystkim podkreślać, że jej oferta jest skierowana właśnie do młodych par. Jeśli oferta jest szersza (np. sale ślubne i konferencyjne, fryzury ślubne i „codzienne”), warto rozważyć utworzenie oddzielnego profilu specjalnie dla panien i/lub panów młodych. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że okolicznościowy charakter produktów bądź usług zostanie odpowiednio wyeksponowany i nie zniknie pomiędzy wpisami o bardziej ogólnym charakterze.

Jeśli firma świadczy usługi fotograficzne dla młodych par, to o ile ma już portfolio, wykorzystanie Facebooka będzie stosunkowo proste. Wystarczy każdego dnia publikować inne zdjęcie, dbając przy tym o różnorodność ujęć i sesji, chyba że zależy nam na promowaniu konkretnego stylu sesji (np. boho lub glamour). Pomiędzy wpisami, które mogą mieć także postać całych galerii zdjęć, pokazów slajdów lub video-sliderów, warto przedstawić samych fotografów, a nawet pokazać ich pracę „od zaplecza”. Od czasu do czasu można pomyśleć o specjalnej promocji, która skłoni do złożenia zamówienia niezdecydowanych klientów.

branza-weselna-facebook

Oczywiście nie każda firma będzie miała równą łatwość z prezentowaniem atrakcyjnych zdjęć, choć trzeba brać pod uwagę, że w przypadku oferty ślubno-weselnej właśnie zdjęcia mogą okazać się szczególnie skutecznym „handlowcem”. Bez względu na to, co oferujemy, warto to odpowiednio zwizualizować i to tak, by bezwzględnie kojarzyło się właśnie ze ślubem lub weselem.

Jak już wspomniałem, potencjalni klienci zainteresowani ofertami z kategorii ślubnej to osoby wyjątkowo aktywne, zaangażowane i emocjonalnie nastawione do każdej decyzji zakupowej. A to sprawia, że i na to powinniśmy być odpowiednio przygotowani.

Przede wszystkim z góry załóżmy, że prędzej czy później zaczniemy otrzymywać mnóstwo zapytań, a wiele (jeśli nie większość) z nich będzie kierowana nie e-mailowo bądź telefonicznie, ale przez Messenger (facebookowy komunikator). Jeśli nie chcemy zniechęcić klientów, odpowiadajmy na nie wyczerpująco i na bieżąco, poświęcając każdej klientce lub klientowi tyle uwagi, ile potrzebuje.

Nie możemy też przeoczyć pytań, jakie niektóre osoby będą zadawały w komentarzach pod wpisami – ich również nie należy pozostawiać bez odpowiedzi.

Bardzo ważną rolę mogą także pełnić recenzje produktów bądź usług na Facebooku – za pozytywne dziękujmy, a negatywne starajmy się grzecznie wyjaśnić, wykazując przy tym maksimum dobrej woli i zrozumienia. Pamiętajmy, że nasze publiczne odpowiedzi na uwagi klientów mogą mieć ogromny wpływ na decyzje zakupowe kolejnych.

Jaki z tego wniosek? Jeśli chcemy promować firmę z branży ślubno-weselnej na Facebooku powinniśmy skupić się na dwóch aspektach. Pierwszy to atrakcyjny content zdjęciowy. Drugi – jak najdoskonalsza obsługa zapytań oraz doradzanie klientom bezpośrednio przez narzędzia dostępne w portalu społecznościowym.

Dodatkowo – starajmy się wykorzystać emocjonalne zaangażowanie klientów: zadawajmy pytania, prowokujmy do dyskusji, a nawet zachęcajmy, by i oni przesyłali wykonane przez siebie zdjęcia. Większemu zaangażowaniu będą także służyły konkursy z nagrodami.

Branża weselna na Instagramie

Branża ślubno-weselna to jedna z zaledwie kilku, dla których obecność na Instagramie powinna być absolutnym „must have”. To właśnie na Instagramie przyszłe panny młode poszukują inspiracji do tego, by jak najwspanialej zaaranżować swój ślub i wesele. To tam poszukują biżuterii, sukni ślubnej, butów, fryzur, dodatków, czy też pomysłów na sesję fotograficzną.

Aby skutecznie promować profil na Instagramie, w podpisach zdjęć używajmy hasztagów związanych ze ślubem i weselem. Używajmy zarówno słów polskich, jak i angielskich, ponieważ większość użytkowników (także z Polski) w tym akurat portalu wyszukuje zdjęć z całego świata.

sensatiano1

Kolejna sprawa to aktywne pozyskiwanie fanów. Jak odnaleźć osoby, które planują ślub lub wesele? Nic prostszego! Wystarczy odnaleźć osoby, które w ostatnim czasie dodały zdjęcie z hasztagiem „zaręczyny”. Jeśli w imieniu marki polubimy wpis zaręczynowy, a tym bardziej skomentujemy go (np. wysyłając gratulacje), mamy duże szanse, że dana osoba odwiedzi profil naszej firmy.

Na Instagramie najważniejsze są zdjęcia, ale nie zapominajmy o takich podstawach jak wskazanie danych kontaktowych czy też adresu sklepu. Warto wiedzieć, że również na Instagramie użytkownicy mogą wysyłać wiadomości i zadawać pytania w komentarzach. Jeśli oferta ich zainteresuje, na pewno skorzystają z tej opcji, więc w tym przypadku również należy dbać o udzielanie odpowiedzi.

Reklama ślubna na Facebooku i Instagramie

Facebook umożliwia kierowanie reklam jednocześnie na Facebook i Instagram. Jeśli działasz w branży ślubno-weselnej, skorzystaj z tej opcji. Jeśli odpowiednio ustawisz grupę odbiorców, nie ma ryzyka, że reklama będzie się wyświetlała np. klientom z zagranicy, co dla większości firm działających w Polsce nie miałoby wartości.

Podstawa targetowania to ustawienie płci, wieku i lokalizacji odbiorców. Jeśli firma działa na terenie całego kraju, ustawiamy oczywiście Polskę, ale jeśli chcemy skoncentrować się na mieszkańcach konkretnego regionu lub miasta, Facebook umożliwia bardzo dokładne ustawienie obszaru, na jakim reklama będzie wyświetlała.

Jeśli reklamę kierujemy do narzeczonych, to właściwą grupą docelową będą zazwyczaj osoby w wieku 20-40 lat, których status związku na Facebooku został określony jako „zaręczony/a”. W wielu sytuacjach już takie ustawienia będą wystarczające, aby reklama dotarła do właściwych odbiorców. Jeśli chcemy, możemy doprecyzować także zainteresowania, ustawiając reklamę tak, aby docierała do osób interesujących się tematyką ślubno-weselną.

Jeśli chcemy skorzystać z zalet remarketingu, proponuję ustawić oddzielną reklamę z pikselem Facebooka. Wówczas reklama będzie się wyświetlała tym osobom, które nie dawniej niż 180 dni temu (można ustawić także krótszy okres) odwiedziły naszą stronę internetową. W ten sposób mamy szansę skłonić je do powrotu i do gruntownego przemyślenia naszej oferty.

Poza reklamą, która będzie stale przyciągała odbiorców czy to na nasz profil na Facebooku, czy bezpośrednio na stronę internetową, zachęcam także do korzystania z postów sponsorowanych, które pozwalają trafić z ciekawym zdjęciem lub wpisem do znacznie większej grupy niż tylko do osób, które już polubiły profil marki. Gdy post jest interesujący dla odbiorców, czasem wystarczy „dotować” go nawet symboliczną kwotą (10-50 zł), by otrzymać rewelacyjne rezultaty w postaci dużego zasięgu, liczby reakcji, komentarzy i udostępnień, a to z kolei często przekłada się również na sprzedaż.

Pamiętajmy jednak, że Facebook jest tak skonstruowany, że nawet w przypadku płatnej promocji najlepsze efekty osiągają te wpisy, które są ciekawe dla odbiorców. Im atrakcyjniejszy wpis, tym jego zasięg jest większy.

Na szczęście w branży ślubno-weselnej stworzenie contentu, który wzbudzi gorące emocje u przygotowujących swój ślub narzeczonych nie jest szczególnie trudne. Zadanie to wydaje się stosunkowo proste – przynajmniej na tle innych, znacznie mniej emocjonujących branż.

Przykład firmy z branży ślubnej, którą wspieramy w zakresie mediów społecznościowych:

 


PS. Jeśli nie chcesz lub nie masz czasu samodzielnie prowadzić kont swojej marki na Facebooku i Instagramie  – możesz zlecić to zadanie Agencji Empemedia. Jeśli wolisz zająć się tym sam lub przekazać to zadanie pracownikom – chętnie przeszkolimy Ciebie lub wskazane przez Ciebie osoby w czasie 1-dniowych lub 2-dniowych warsztatów w Twojej firmie. Zapraszam do kontaktu.