Facebook w firmie lokalnej – czy warto?
Czy Facebook w firmie lokalnej ma sens? Wiele osób, szczególnie tych, które z Facebooka nie korzystają, sądzi, że media społecznościowe można wykorzystać jedynie do promowania globalnych marek lub firm działających na skalę ogólnokrajową. Ale to nieprawda. Facebook w firmie lokalnej może się znakomicie sprawdzić.
Facebook to portal społecznościowy, z którego korzysta coraz więcej firm. Ich obecność na Facebooku nie wynika stąd, że pracownicy działu marketingu próbują w ten sposób zabić nudę, ale z potrzeby. Facebook umożliwia stosunkowo tanie, a przy tym skuteczne dotarcie do klientów – może być więc łatwo dostępnym narzędziem marketingowym.
Ale czy dotyczy to także firmy o charakterze lokalnym? Sklepu spożywczego, szkoły językowej, mechanika samochodowego, kawiarni, przedszkola…? Otóż, tak! Zdecydowanie tak!
Facebook jak lokalna tablica ogłoszeń
Ta wiadomość może być straszna dla czasopism i portali o charakterze lokalnym, bowiem Facebook może odebrać im reklamodawców. Gdyby lokalni przedsiębiorcy mieli świadomość, w jaki sposób mogą korzystać z mediów społecznościowych, być może już dawno odwróciliby się od tradycyjnych mediów. Facebook w firmie można bowiem wykorzystać do tego, aby z informacjami o prowadzonej działalności, produktach czy organizowanych promocjach docierać precyzyjnie do odpowiednich odbiorców. To nie jest działanie w ciemno.
Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, np. w Pszczynie, możesz przeprowadzić kampanię reklamową, którą odbiorą wyłącznie mieszkańcy Pszczyny. Dzięki temu pieniądze przeznaczone na reklamę wydasz bardzo precyzyjnie. Grupę odbiorców możesz zawęzić jeszcze bardziej, np. do osób określonej płci, w określonym wieku i o określonych zainteresowaniach.
Warto również kierować reklamę do znajomych osób, które polubiły stronę naszej firmy na Facebooku. Jest bardzo prawdopodobne, że większość znajomych tych osób również będzie pochodziła z okolicy. Dlatego w przypadku firmy lokalnej, wykorzystywanie Facebooka może być szczególnie opłacalne. Koszt promocji będzie niewielki, a reklama dotrze bardzo precyzyjnie do odpowiednich osób.
Facebook dla firmy lokalnej – zalecenia
Jeśli chcesz skutecznie prowadzić konto lokalnej firmy na Facebooku, weź pod uwagę poniższe propozycje.
- Dbaj o regularność wpisów. Zalecam przynajmniej jeden wpis dziennie.
- Postaraj się, by dodawać takie treści, które będą interesujące dla Twoich odbiorców (w tym dla klientów), a przy tym będą chociaż trochę nawiązywały do prowadzonej przez Ciebie działalności.
- Nie musisz być autorem wszystkich treści – na profilu możesz linkować do ciekawych artykułów i filmów. Jeśli chcesz podkreślić lokalny charakter firmy, szukaj takich materiałów, które będą związane z Twoją miejscowością lub regionem.
- Stale prowadź kampanię reklamową skierowaną do osób z danego miasta i jego okolicy.
- Niektóre – najciekawsze lub najbardziej ważne dla Ciebie – wpisy publikuj jako informacje sponsorowane. Dzięki temu dotrą do większej liczby osób. Najlepiej kierować je do fanów i znajomych fanów (jest takie gotowe ustawienie, więc wystarczy z niego skorzystać).
- Odpowiadaj na wiadomości wysyłane Ci przez klientów (także tych potencjalnych) za pośrednictwem Facebooka.
- Od czasu do czasu (ale nie za często) organizuj konkurs lub promocję – takie wydarzenia postaraj się nagłośnić (choćby za pomocą wpisu sponsorowanego).
- Łącz działania on-line i off-line. Klientów, którzy zaglądają do Twojego sklepu czy warsztatu informuj o tym, że firma posiada konto na Facebooku. Zachęcaj ich do „lajkowania” i wystawiania opinii. Możesz nawet obiecać rabat każdemu, kto np. stojąc przy kasie, od razu wejdzie na profil firmy i polubi stronę.
Jeśli chcesz skutecznie wykorzystywać Facebooku i inne media społecznościowe w marketingu i biznesie, skorzystaj z naszego szkolenia: Social Media dla Firm.
Marcin Pietraszek
[FM_form id=”2″]