Szkolenia Marketingowe | Szkolenia Social Media

Profil na Facebooku dla firmy turystycznej

26 lut

Profil na Facebooku dla firmy turystycznej

Użytkownicy Facebooka i Instagrama uwielbiają turystykę! Z tego też powodu profil na Facebooku dla firmy turystycznej to bardzo dobry pomysł. Działania na Facebooku warto wzmocnić obecnością na Instagramie.

Naprawdę trudno dziś sobie wyobrazić firmę turystyczną, którą stać by było na ignorowanie ogromnego potencjału, jaki tkwi w Facebooku, Instagramie, czy też ogólniej – w mediach społecznościowych. Ludzie uwielbiają oglądać atrakcyjne zdjęcia z miejsc, które mogliby odwiedzić i warto ten trend wykorzystać, koncentrując się w szczególności na materiałach wizualnych: fotografiach i video.

Jak prowadzić konto na Facebooku?

Turystyka to szeroka kategoria – może obejmować m.in. pośredników oferujących wczasy stacjonarne i wycieczki objazdowe, portale turystyczne, wyszukiwarki ofert, blogi podróżników i przewodników czy też strony poszczególnych obiektów turystycznych.

W każdym przypadku dokładna taktyka działań na Facebooku powinna być nieco inna. W tym tekście chcę się jednak skupić nie na różnicach, a na podobieństwach. Bez względu na to, jaką konkretnie działalność prowadzisz, to jeśli ma ona związek z turystyką, prawdopodobnie powinieneś zwrócić szczególną uwagę na poniższe kwestie.

Bezpośredni styl komunikacji. Podróże zbliżają ludzi, a gdy rozmawiamy o turystyce, nie sprawdzi się język sztywny i oficjalny. Do odbiorców najlepiej zwracać się per „Ty”, w sposób kulturalny, ale przy tym ciepły i zachęcający do kontaktu. Dokładnie tak, jak zwracalibyśmy się do miłego sąsiada (lub sąsiadki) na leżaku obok, gdy wspólnie wypoczywamy na egzotycznej plaży.

Atrakcyjne zdjęcia. Nawet jeśli reprezentujesz muzeum wojskowe zlokalizowane w bunkrze, na Facebooku powinieneś skoncentrować się na zdjęciach. Zakładam, że chcesz przyciągnąć ludzi do konkretnych miejsc, chcesz aby je odwiedzili. Dziś bez materiałów graficznych tego nie osiągniesz. W dodatku zdjęcia powinny być dobrej jakości, odpowiednio rozjaśnione i nasycone. Jeśli Twoja strona ma jakikolwiek związek z turystyką, nie unikaj Photoshopa (mogą też przydać się inne programy do grafiki, np. Canva).

Video. Zdjęcia to coraz częściej za mało. Odbiorcy chcą, abyś pokazał im miejsca warte odwiedzenia i to w taki sposób, jakby już tam byli. Jeśli tylko możesz, publikuj materiały video, przy czym filmy nie muszą być aż tak perfekcyjne jak zdjęcia. Pamiętaj tylko, by załadować film bezpośrednio do Facebooka a nie linkować do YouTube (Facebook tego nie lubi i „tnie zasięgi” takich postów).

Slajdy ze zdjęć. Jeśli nie posiadasz zbyt wielu materiałów video, ale zależy Ci na bardziej dynamicznym i angażującym przekazie, Facebook umożliwia generowanie slajderów. Są to połączone ze sobą zdjęcia (maksymalnie 10), wyświetlane w formie filmu. Ustawić można m.in. czas wyświetlania poszczególnych slajdów oraz muzykę, jaka ma towarzyszyć pokazowi. Slajder może być dodatkowo promowany i warto skorzystać z tej możliwości, by wyświetlić pokaz zdjęć jak największej grupie odbiorców. Bardzo często slajdery uzyskują dużo reakcji (wyświetleń, polubień, komentarzy).

Porady turystyczne. Postaraj się podpowiedzieć swoim obserwatorom, co i gdzie mogą zobaczyć, czy też jak przygotować się do podróży lub wizyty w miejscu, które prezentujesz na Facebooku. Bądź pierwszym źródłem informacji dla tych, którzy chcą skorzystać z Twojej oferty. W tym celu śledź również komentarze oraz zapytania na Messengerze, aby na bieżąco odpowiadać na pytania osób odwiedzających profil.

Konkursy. Nie w każdej branży mają sens, ale w turystyce – tak. Pozwalają zaangażować publiczność, a w dodatku można to osiągnąć w prosty sposób, np. poprzez zachęcenie do podzielenia się zdjęciem z wakacji. Najlepsze zdjęcia powinny zostać nagrodzone, choćby drobnym gadżetem (ale uwaga – nie kuponem rabatowym!).

Pokazywanie materiałów zewnętrznych. Nie ograniczaj się wyłącznie do prezentowania materiałów własnych. Nie bój się linkować do stron z ciekawymi artykułami bądź filmami nawiązującymi do tematyki, którą poruszasz. W ten sposób nie tylko nie podważysz swojej eksperckiej wiedzy, ale jeszcze wzmocnisz swój wizerunek jako specjalisty od określonej tematyki. Pokażesz bowiem, że „ogarniasz cały internet” w tym obszarze turystyki, którym się zajmujesz.

Rożnorodność. Dbaj o to, aby kolejne wpisy różniły się od siebie. Od czasu do czasu dodaj galerię zdjęć, innym razem link z jednym zdjęciem, jeszcze kiedy indziej – link z galerią 5 zdjęć. Profil turystyczny nie może być nudny i sztampowy. Niech dzieje się na nim jak najwięcej!

Jak promować firmę turystyczną na Facebooku?

Niektórzy eksperci od Facebooka, którzy usiłują przekonywać, że korzystanie z opcji „Promuj post” świadczy o amatorskim podejściu do reklamy. To bzdura! Tak naprawdę nie liczy się to, z jakiego narzędzia korzystasz, ale jak to robisz. Umiejętne wykorzystanie opcji postów sponsorowanych w branży turystycznej pozwala osiągać fantastyczne efekty. Trzeba to jednak robić z głową, np. dostosowując  grupę docelową do konkretnego wpisu.

Dokładnie tak! Jeśli sprzedajesz wyjazdy wakacyjne, to wpis o urlopie na Mauritiusie powinien mieć inną grupę docelową niż post na temat weekendu w aquaparku gdzieś w Polsce. W tym pierwszym przypadku możemy skoncentrować się na odbiorcach, którzy często podróżują za granicę i interesują się tematyką podróżniczą. W drugim – postawmy na rodziny z dziećmi, w pierwszej kolejności w promieniu 100-200 km od promowanego miejsca. Na profilu związanym z turystyką czasem zalecamy stosowanie nawet kilkunastu (lub więcej) grup odbiorców!

Wpisy sponsorowane powinny kierować do poszczególnych ofert lub tekstów związanych z turystyką. Warto jednak pomyśleć także o reklamie, która będzie ściągała ruch bezpośrednio do profilu. Tutaj polecam już reklamę przygotowaną w Menedżerze Reklam i ustawienie jej do ciągłego wyświetlania z określonym budżetem dziennym. Dzięki temu liczba osób obserwujących profil będzie się stale powiększać. Tworząc taką kreację reklamową, najlepiej zrobisz wykorzystując atrakcyjne zdjęcia miejsc, o których piszesz na swoim profilu. Zdjęcia te powinny być mocną zachętą do pozostania w kontakcie z Twoją marką.

Ważne – reklamy na Facebooku mogą być wyświetlane także na Instagramie i w przypadku branży turystycznej, gorąco zachęcam do korzystania z tej świetnej możliwości. Jeśli masz dobre zdjęcia, nie ograniczaj się do Facebooka.

Firma turystyczna na Instagramie

Na koniec kilka słów o wykorzystaniu w turystyce Instagrama. Krótko, ponieważ zasady są tutaj analogiczne jak w innych branżach.

turystyka-socialmedia

Podstawa to atrakcyjne zdjęcia. Do tego niezwykle istotne jest odpowiednie tagowanie. W podpisie możesz użyć maks. 30 hashtagów, ale niech będą one odpowiednie. W pierwszej kolejności opisz miejsce, które jest na zdjęciu (np. #rzym #roma #włochy #italy), w drugiej kolejności użyj haseł popularnych w danej lokalizacji (np. #visititaly). Na koniec, dodaj kilka tagów, które są wyszukiwane przez osoby lubiące podróże (np. #ig_travel #discovery). Unikaj tagów zbanowanych (np. #instafollow). Poznasz je po tym, że gdy wyszukasz takie hasło na Instagramie, wyświetli Ci się mało zdjęć oraz informacja, że hasło zostało zablokowane ze względu na zgłaszane nadużycia.

Tagowanie to jednak nie wszystko. Odwiedzaj także profile swoich followersów, a także zaglądaj na inne konta związane z tymi samymi i podobnymi tagami. Lajkuj, komentuj, a od czasu do czasu wrzuć jakieś insta-stories (relację, która zniknie po 24 godzinach). Jeśli nie masz innego contentu, niech będzie to przynajmniej ładne zdjęcie.

A dodatkowo: nie zapomnij o linku do strony firmy w opisie profilu, odpowiadaj na wiadomości wysyłane przez followersów za pomocą Insta Direct, reaguj na komentarze. Wszystko to nie jest trudne, ale fakt – wymaga czasu i sporego zaangażowania.

Jeśli  Ty także chcesz lepiej wykorzystywać możliwości, jakie daje Facebook i Instagram, zapraszam na szkolenie Social Media dla Firm