Szkolenia Marketingowe | Szkolenia Social Media

Social Media w Polsce 2021 – raport

04 mar

Social Media w Polsce 2021 – raport

Z social mediów korzysta w Polsce coraz więcej osób w każdym wieku. Pandemia przekonała do nich również tych, którzy wcześniej nie byli aktywnymi użytkownikami internetu, ponieważ platformy takie jak Facebook czy Instagram dają substytut więzi społecznych.

Kto, jak i kiedy?

Niedawno firma Hootsuite zaprezentowała kolejną edycję raportu dotyczącego mediów społecznościowych na świecie oraz w poszczególnych krajach, wśród których znalazła się również Polska. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze dane, obrazujące sposób korzystania i liczbę użytkowników mediów społecznościowych w 2021 roku.

Według raportu (stan na styczeń 2021 r.)  z internetu w Polsce korzysta  31,97 miliona osób, a więc 84,5% całkowitej populacji.

Mediów społecznościowych używa 25,9 mln osób, a to zdecydowanie więcej niż połowa (68.5%) populacji naszego kraju (37,82 miliona osób). Porównując te dane z wynikami ubiegłorocznymi, wzrost wynosi aż 2,5 miliona (11%) w stosunku do roku poprzedniego! Czyżby skutek pandemii? Niekoniecznie. Autorzy raportu zwracają uwagę, że w tym roku zmieniła się metodologia badań, w związku z czym danych z raportu 2020 i 2021 nie powinniśmy porównywać w sposób „dosłowny”. Mimo to, warto zauważyć, że trend jest z pewnością wzrostowy.

Czas spędzany w mediach społecznościowych

Statystyczny Polak (w wieku 16-64 lata) spędza w internecie 6 h 44 min na dobę, w tym 2 h w mediach społecznościowych. Dla porównania – telewizję oglądamy około  3 h 15 min, a prasę internetową i drukowaną (łącznie) czytamy przez 1 h 16 min.

Ciekawie wygląda także zestawienie najpopularniejszych portali w Polsce z podziałem na użytkowników. Okazuje się, że stosunkowo dużą część użytkowników Facebooka stanowią osoby powyżej 55 roku życia.

Ulubione platformy

Numerem jeden w Polsce jest Google, następne miejsca zajmują Facebook, YouTube, Allegro i Onet.  Natomiast wśród mediów społecznościowych prym wiedzie YouTube, z którego korzysta 92,8% użytkowników, za nim Facebook (89,2%), komunikator Facebooka – Messenger (76,5%), Instagram (60,6%) oraz WhatsApp (48,2%). Dopiero 6. miejsce zajmuje Twitter (37,5%), Snapchat – 8 (28,9%), na 9. pozycji uplasował się Tik-Tok (28,6%), a na 11 (!) LinkedIn (24,6%).

Popularność portali w Polsce

YouTube

YouTube jest zdecydowanie najpopularniejszy w naszym kraju.  Korzysta z niego 25,9 mln widzów. Na YouTube znajdujemy piosenki i filmy oraz video instruktażowe. Reklama w tym serwisie dociera do 72,9% populacji.

Pod względem ilości subskrybentów wśród polskich kanałów na YouTube prowadzi „Blowek” ma on obecnie 4 250 000 subskrypcji. Kolejne miejsca zajmują; „Stuu” (4,1 mln), „reZigiusz” (3,8 mln), „Bazylland” (3,7 mln). Pierwszą piątkę zamyka weteran na liście czyli „SA Wardega” z 3,6 mln subskrybentów.

Pod względem ilości wyświetleń jest dwóch liderów. Pierwszy kanał to „Step Records” mający ponad 2 miliardy wyświetleń (przy 3 milionach subskrypcji), tuż za nim jest „tvnpl” mający także ponad 2 miliardy wyświetleń przy dwukrotnie mniejszej liczbie subskrybentów.

Facebook

Wbrew powszechnej opinii Facebook to wcale nie skupisko młodzieży! Okazuje się, że flagowa platforma Marka Zuckerberga najbardziej angażuje osoby od 35 roku życia w górę! Z reklamą możemy tam dotrzeć nawet do 18 mln Polaków. W reklamy częściej klikają kobiety – ok. 23 razy na miesiąc, a mężczyźni ok. 15.

Aż 96,6% z nas korzysta z Facebooka na swoim urządzeniu mobilnym. Tylko na komputerze stacjonarnym aplikacji używa zaledwie 3,4% użytkowników, a wyłącznie z aplikacji na smartfonie – 51,1%. Z serwisu zarówno z poziomu smartfona/tabletu, jak i komputera korzysta zaś 45,5%.

Przeciętny użytkownik daje co najmniej 1 lajka dziennie, a w ciągu 30 dni komentuje 3 razy (kobiety zdecydowanie częściej pozostawiają wiadomość, bo aż 5 razy a mężczyźni – 2)

Instagram

W Polsce z Instagrama korzysta blisko 9,2 mln osób (co stanowi 60,6% użytkowników social mediów), z czego 59,1 % to kobiety, a 40,9% – mężczyźni. Co piąty użytkownik Instagrama w Polsce to kobieta w wieku 18-24 lata. Z reklamą dotrzemy tam do ok. 28 % Polaków powyżej 13. roku życia.

Niekwestionowanym liderem polskiego rankingu Instagrama jest Robert Lewandowski z wynikiem 20.454.627 obserwujących! Za nim plasuje się jego żona – Anna Lewandowska, której udało się zgromadzić 3.128.718 widzów. Trzecie miejsce zajmuje Veronica Bielik – 3.124.903 obserwujących. Następnie Wojciech Szczęsny, którego śledzi 2.838.508 fanów. Piątkę zamyka Karol Wiśniewski z „Ekipy” osiągając wynik 2.714.399 obserwujących.

Twitter

Za pomocą Twittera z reklamą możemy dotrzeć do 1,35 mln użytkowników w Polsce. Jej odbiorcami są w zdecydowanej większości mężczyźni – 71,9%. Kobiety jako odbiorcy reklam Twittera to zaledwie 28,1%.

Numerem jeden jest Paweł Tkaczyk. Jego konto na Twitterze ma ponad 122 tys. obserwujących. Drugie miejsce zajmuje Krzysztof Gonciarz. Na Twitterze ma ponad 109 tys. obserwujących. Numer trzy to Karol Paciorek, któremu udało się zgromadzić 168 tys. fanów.

LinkedIn

LinkedIn posiada potencjał reklamowy, który pozwala dotrzeć w Polsce do 4,10 mln użytkowników. 51,4% to mężczyźni, 48,6% kobiety. Reklama dociera do zaledwie 13,2% odbiorców powyżej 18. roku życia, co wynika ze specyfiki serwisu, będącego siecią kontaktów biznesowych.

Serwis popularny jest zwłaszcza wśród kadry zarządzającej średniego i wyższego szczebla (97% menedżerów korzystających z social mediów deklaruje używanie LinkedIn). Główna grupa użytkowników to osoby 25-44 lata (50%). Znacznie wzrasta udział młodszej grupy – osób w wieku 18-24 jest obecnie 0,5 miliona użytkowników. Jest to też platforma, gdzie osób w wieku 55+ jest blisko ponad milion.

 

Przeczytaj także podsumowanie Digital Raport 2023

 


Źródła, z których korzystaliśmy pisząc ten tekst:


Chcesz poszerzyć swoją wiedzę w zakresie mediów społecznościowych? Zapraszam na szkolenia: