Szkolenia Marketingowe | Szkolenia Social Media

Google Ads czy Facebook?

28 lis

Google Ads czy Facebook?

Jako medium reklamowe Google Ads (dawniej Google AdWords) wciąż jeszcze pozostaje popularniejszym narzędziem niż Facebook. Jednak obecnie obydwie metody dotarcia do potencjalnych klientów zapewniają porównywalne możliwości. Google Ads dociera do 95,4%* internautów w Polsce. Facebook ma na razie nieco gorszy zasięg – 81%. Ale obydwoma kanałami dotrzeć możemy do większości aktywnych konsumentów w Polsce.  Co więc wybrać? Google Ads czy Facebook?

Kiedy wybrać Google Ads?

Na początek małe zastrzeżenie. Google Ads i Facebook Ads to narzędzia o odmiennym charakterze, dlatego trudno je porównywać 1:1. W praktyce jednak klienci często zastanawiają się nad tym, do której sieci skierować swój budżet reklamowy, a więc chcąc nie chcąc, obydwa narzędzia konkurują ze sobą.

Google Ads może być doskonałym narzędziem  przede wszystkim do reklamowania tych produktów i usług, które są przez klientów poszukiwane.

Jeśli klient potrzebuje konkretnego urządzenia, książki, czy też usługi, najprawdopodobniej właśnie w Google rozpocznie swoje poszukiwania. Jeśli więc masz do zaoferowania np. „kursy języka angielskiego we Wrocławiu” albo „tanie lustrzanki” – właśnie Google Ads może stanowić najlepszy kanał promocji.

Gorzej, jeśli to, co oferujesz jest nietypowe, nowe, niestandardowe. Jeśli oferujesz kurs tańca w stylu tanecznym, który jeszcze nie jest znany w Polsce, internauci nie będą poszukiwali go w Google. Albo jeśli chcesz prowadzić zajęcia z robotyki dla dzieci w miejscowości, w której nikt takich zajęć dotychczas nie prowadził, korzyści z reklamy Google Ads (przynajmniej w samej wyszukiwarce) również mogą być niewielkie. Jeśli wydajesz debiutancką książkę autora, który nie jest celebrytą, a więc nie ma jeszcze swojej publiczności – tu także „wujek Google” nie pomoże.

Pewnym ratunkiem może być rozszerzenie reklamy w Google o banery reklamowe, które będą się wyświetlały w witrynach należących do sieci Google AdSense. W pewnych sytuacjach możesz też uwzględnić reklamę na YouTube, jednak i tutaj dopasowanie reklamy do grupy odbiorców nie będzie zazwyczaj tak precyzyjne jak na Facebooku.

Kiedy wybrać Facebook Ads?

Dokładnie w tych samych sytuacjach, w których Google sprawdza się słabo, warto zwrócić się w stronę Facebooka. Facebook umożliwia bowiem gromadzenie publiczności, a nawet budowanie społeczności wokół ciekawych idei, usług, czy też nowych produktów.

Reklama na Facebooku ułatwia dotarcie do klientów z innowacyjnymi, mało popularnymi produktami i usługami. Grupa docelowa jest dobierana m.in. na podstawie tego, na jakie wpisy na Facebooku reagowała dotychczas. 

Jeśli chcesz prowadzić zajęcia z unikalnego stylu tanecznego – pisz na Facebooku o tańcu w ogóle, przyciągaj osoby zainteresowane zajęciami tanecznymi, a pomiędzy bardziej ogólnymi wpisami przedstaw taniec, którego chcesz uczyć. Masz na to czas. Możesz pokazywać zdjęcia, filmy, cytaty dotyczące nowego stylu, systematycznie pogłębiając zainteresowanie tematem wśród potencjalnych klientów.

Jeśli chcesz prowadzić zajęcia edukacyjne z robotyki, kto będzie Twoim potencjalnym klientem? Prawdopodobnie rodzice dzieci w określonym wieku, załóżmy od 5 do 13 lat, mieszkający w określonej miejscowości. I do takiej właśnie grupy (rodzice dzieci o określonym wieku w mieście X i okolicy) możesz ustawić reklamę na Facebooku.

A co z książką?. Wydałeś powieść, której akcja rozgrywa się w średniowieczu. Do kogo powinieneś skierować reklamę? Może do klientów księgarń? A może do osób, które piszą o książkach? Facebook umożliwia dużo więcej – możesz skierować reklamę do osób, które jednocześnie interesują się konkretnym okresem historycznym oraz lubią literaturę. To da Ci dużo większą szansę na trafienie z informacją do najbardziej zainteresowanych osób.

Tak ustaloną grupę odbiorców możesz jeszcze zawęzić, np. zaznaczając, że reklama nie powinna się wyświetlać osobom, które pomimo, że spełniają powyższe warunki, dodatkowo interesują się tematyką fantasy. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że ta „podgrupa”, choć lubi książki i interesuje się średniowieczem, bardziej ceni sobie książki nieco innego typu. Czasem wykluczając jakąś grupę, możesz uniknąć poważnych błędów.

Jednak możliwości ustawienie grupy odbiorców reklamy jest na Facebooku znacznie więcej. Reklamę możesz skierować np. do osób, które już polubiły Twój profil, a także do ich znajomych. Możesz też ustawić reklamę typu lookalike, czyli przeznaczoną dla osób podobnych do tych, które już polubiły Twój profil. Wówczas roboty Facebooka same ustalą, jakie cechy łączą Twoich obecnych fanów, po czym będą wyszukiwać w sieci osoby o podobnych cechach, prezentując im reklamę.

Co lepsze – Google Ads czy Facebook Ads?

Oczywiście odpowiedź na tak postawione pytanie nie istnieje. W niektórych sytuacjach lepiej sprawdzi się Facebook, w innych Google. A najlepsze efekty przynosi zazwyczaj umiejętne łączenie obydwu przekazów reklamowych, pozwalających potencjalnemu klientowi na wielokrotne zetknięcie się z Twoją marką.

Jeśli chcesz prowadzić skuteczniejsze działania marketingowe, zapraszamy na szkolenie e-Marketing, które zbiera w jedno wszystkie najważniejsze podstawy nowoczesnego marketingu. Jeśli natomiast chcesz pogłębić wiedzę w zakresie wykorzystywania mediów społecznościowych w biznesie, wybierz Social Media dla Firm.

Wyniki badań Gemius/PBI za wrzesień 2017