Szkolenia Marketingowe | Szkolenia Social Media

Polskie miasta wojewódzkie na Facebooku

13 lip

Polskie miasta wojewódzkie na Facebooku

Polskie samorządy są aktywne w mediach społecznościowych, szczególnie na Facebooku. Sprawdziliśmy, które miasta wojewódzkie mają na Facebooku najwięcej, a które najmniej obserwatorów.

Warto być tam, gdzie można najłatwiej dotrzeć do mieszkańców. Wychodząc z tego założenia, niemal każde miasto w Polsce ma swoje oficjalne konto na Facebooku. Oficjalne profile polskich miast mogą pochwalić się ogromnym audytorium. Mieszkańcy chcą być blisko ważnych dla nich spraw, dlatego mają nadzieję, że właśnie profil urzędu stanie się dla nich rzetelnym źródłem najważniejszych lokalnych informacji.

Nie każdemu urzędowi udaje się jednak przykuć uwagę równie skutecznie o czym świadczy nasze zestawienie. Przyjrzeliśmy się profilom miast wojewódzkich na Facebooku i uszeregowaliśmy je pod względem liczby osób obserwujących dany profil.

Warto przy tym zaznaczyć, że obserwatorzy to nie to samo co fani. Każdy, kto polubi dany profil staje się automatycznie jego obserwatorem, ale w drugą stronę tak to nie działa. Można więc zostać tylko obserwatorem, nie będąc fanem. W efekcie, liczba obserwujących jest zawsze nieco wyższa niż liczba fanów i to tę wartość wzięliśmy pod uwagę w rankingu. Różnica między liczbą fanów, a liczbą obserwujących nie przekracza jednak zazwyczaj kilku procent, np. w przypadku Łodzi jest to nieco ponad 2%.

Liderem tego zestawienia jest Łódź. Choć liczy ok. 697 tys. mieszkańców, może pochwalić się internetową społecznością składającą się z 410 tys. osób. Oficjalny profil Miasta Stołecznego Warszawa znalazł się na czwartym miejscu zestawienia z wynikiem 290 tys. obserwatorów, podczas gdy w Warszawie mieszka 1 mln 765 tys. mieszkańców.

Widać więc wyraźnie, że liczba obserwatorów nie wynika bezpośrednio z populacji danego miasta. Ważne jest to, na ile atrakcyjny jest dany fanpage z punktu widzenia mieszkańców, ale także czy jest on w stanie przyciągnąć uwagę osób spoza miasta. Na pewno na popularność profilu wpływ może mieć także atrakcyjność turystyczna – częściowo może to tłumaczyć wysokie wyniki Krakowa, Wrocławia czy Gdańska. Znaczenie może mieć też to, na ile intensywnie dany samorząd promuje swoje social media.

Trzeba przyznać, że nie wszystkie wojewódzkie miasta radzą sobie równie dobrze. Na najniższej pozycji wśród miast wojewódzkich znalazł się profil Zielonej Góry, który na koniec czerwca miał mniej niż 1.000 obserwujących. W tym przypadku może to jednak wynikać z krótkiego stażu profilu miasta na Facebooku – fanpage został utworzony dopiero w listopadzie 2020 roku.

Oto, jak prezentował się ranking Top 10 na początku lipca 2021 roku. Oficjalne profile miast wojewódzkich zostały uszeregowane pod względem liczby obserwujących. Wartości zostały zaokrąglone do pełnych tysięcy.

A oto lista miast, które znalazły się poza pierwszą dziesiątką:

11. Białystok – 68 tys.

12. Rzeszów – 57 tys.

13. Szczecin – 47 tys.

14. Opole – 41 tys.

15. Olsztyn – 29 tys.

16. Gorzów Wielkopolski – 19 tys.

17. Kielce – 12 tys.

18. Zielona Góra – 988 (utworzenie strony – 18 listopada 2020)

 


Odpowiadasz za social media w Twoim mieście, gminie lub powiecie? Spraw, by samorządowe konto na Facebooku było ciekawe, skuteczne i by działało zgodnie z prawem! Weź udział w naszym szkoleniu dla pracowników urzędów gmin, powiatów, miast oraz organizacji samorządowych i pozarządowych.